Az etikett (viselkedéskultúra) azoknak a társadalmi viselkedési szabályoknak az összessége, amelyek egy bizonyos korra, kultúrára, vagy egy speciális helyzetre – jelen esetben a futásra – jellemzőek. Néha úgy tűnhet, hogy az etikett csak bonyolítja az életünket. Valójában olyan átgondolt szabályok gyűjteménye, melynek betartásával kellemesebbé válik az emberek együttélése.

Futóként, a futó etikett ismerete és betartása biztonságosabb, kényelmesebb, élvezetesebb futást eredményez számunkra. És bár vannak szabályok, melyek kifejezetten a versenyekre vonatkoznak, de ezeket is érdemes már mozgolódóként ismerni, hisz ahogy fejlődünk, idővel fontossá válhatnak. Ne feledd: minden nagy út, így a félmaraton is az első lépéssel kezdődik.

Lássuk hát, mire érdemes leginkább figyelned, ha futócipőt húzol!

Általános futó etikett

Biztonság

Futóként te vagy az, akinek mindenre és mindenki helyett figyelned kell.
Alaposan nézz körbe, mikor a futóútra lépsz!
Úttesten futva vedd figyelembe a látási viszonyokat és tartsd be a KRESZ szabályait. A gyalogátkelőknél vedd figyelembe, hogy te gyorsabban bukkansz fel az autós előtt, mint a gyalogosok. Ha autós, vagy biciklis útját keresztezed, ne kényszerítsd az arra közlekedőt hirtelen fékezésre. Győződj meg róla, hogy jól látható vagy a forgalomban résztvevők számára, mikor az útra lépsz.

Balra tarts

Úton futáskor mindig a bal szélre húzódva, menetiránnyal szemben fuss!
Szemből jobban látható vagy, és te magad is jól beláthatod a forgalmat, időben felismerheted a veszélyhelyzeteket. A balra tarts szabály a túrázásra is érvényes, különösen, ha rosszak a látási viszonyok.

Láthatóság

Ha rossz látási viszonyok között futsz, a fényvisszaverő csík, láthatósági lámpa/mellény, világosszínű ruha és az út mentén menetiránnyal szemben való futás mind növelik a biztonságot. Saját láthatóságod különösen fontos a hajnali, szürkületi, ködös időben, vagy útmenti futás esetén.

Járda

Amikor csak teheted, törekedj a járdán való futásra.
Persze nem arra gondolunk, hogy irány a belváros, és fuss ott a járdán. Ha viszont külső városrészen, vagy két falu között az út mentén futsz, mindig keresd a járdát, és – ha a minősége engedi – azon folytasd az utad. Mikor városon belül futsz, számolj a kapualjakból hirtelen kilépő emberekkel, és a járdát keresztező autókijárókból felbukkanó járművekkel. Igyekezz a házaktól legtávolabb eső járdarészen futni.

Tedd ki az indexet

Jelezd egyértelműen, ha kanyarodni szeretnél.
Ilyenkor ne csak a gyalogosokra, biciklisekre, de – helyzettől függően – a járművel közlekedőkre is gondolj.

Menetirány

Ha kiépített pályán, vagy olyan helyen futsz, ahol többen is futnak az adott szakaszon, tartsd be a feltüntetett menetirányt, vagy igazodj a futók irányához.

Előzés

Futópályán (egy-, két-, vagy többsávos futójárdán) tarts jobbra és előzz balról. Ha keskeny helyen futva beérsz egy másik futót, várj az előzéssel pár másodpercet. Ha figyelmes az illető – és ő is ismeri a futók etikáját – félre fog állni. Ilyenkor még ezt a néhány másodpercet is megspórolod.

Fülhallgató

Zene mellett könnyű belefeledkezni a futásba.
Az aktív zajszűrős telefonok teljesen kizárják a környezeted, ami ugyan segít a kikapcsolódásban, ugyanakkor nem hallod mikor utánad szólnak, mert elejtettél valamit, vagy épp egy bringás csengetését. A zajszűrőt úgy állítsd be a telefonodon, hogy átengedje a külvilág hangjait is, és hallgasd egy árnyalattal halkabban a zenét.

Páros futás

Párban futásnál figyeljétek az út szélességét. Hagyjatok magatok mellett annyi helyet, hogy kényelmesen megelőzhessenek titeket.

Csoportos futás

Csoportban futva mindig hangold össze a saját tempód a többiekével.
Jelezd előre, ha úgy véled, le fogsz maradni, és csapódj azok mellé, aki hozzád hasonló tempóban futnak.

Kutyával futás

Sokan szeretik a kutyákat, de nem mindenki.
Futás közben tartsd az állatot magad mellett úgy, hogy ne zavarjon meg másokat. Ha nem tud fegyelmezetten melletted futni, fogd rövidebb pórázra. Ügyelj rá, hogy az emberek könnyen ki tudjanak kerülni, és más futók is meg tudjanak előzni.

Tartsd tiszteletben mások tulajdonát

Ne fuss mások gyepén, kertjén, elkerített területén.

Köszönj vagy fókuszálj

Van, aki futáskor csak befelé figyel és megszűnik számára a “társasági élet”. És van, aki szeret ráköszönni a futótársaira. Nyugodtan kövesd a saját stílusod, de ne lepődj meg, ha más ebben eltér tőled, és lelkes mosollyal rád köszön, vagy épp nem veszi észre a te köszönésedet.

Apróságok

A minden lépésnél megcsörrenő aprópénz és kulcscsomó zavaró lehet a környezeted számára. Ha magaddal kell vinned őket, tartsd szűk zsebben, vagy az övtáskában leszorítva.

Divat és higiénia

A futó ruházat ma már része a szabadidős ruházatnak, és aki sokat fut, hajlamos egyéb alkalomkor is a futóruhát húzni. Ez nem is csoda, hiszen a bevált és kényelmes öltözetet agyad a sportos megjelenéssel, a jó közérzettel kapcsolja össze. A munkahelyen vagy iskolában azonban jobb elkerülni a futós dresszkódot. Futás után érdemes minden alkalommal letusolni – még akkor is, ha érzetre nem is izzadtál meg olyan nagyon.

Kies, nehéz terepen futás

A kevésbé lakott, kitett helyeken lehetőleg társaságban és mindenre felkészülten fuss. Legyen nálad telefon, személyi igazolvány és öltözz rétegesen. Vigyél magaddal esőkabátot, elsősegély csomagot, vizet, energia szeletet és gyógyszert is, például fájdalomcsillapítót, és amit rendszeresen szedsz – már, ha van ilyen. A természetben sportolással együtt jár, hogy állatokkal is találkozhatsz, így ajánlott utánanézni a környék vadvilágának. Akár paprika sprayt, vagy SOS sípot is vihetsz magaddal.

Ügyelj a napra és a kiszáradásra

Szeles, de napsütéses időben nem érzed annyira a forróságot, így észrevétlen is rengeteg folyadékot veszíthetsz. Legyen nálad víz (kulacs), és fordíts figyelmet a napsütés elleni védelemre.


Versenyen való részvétel

🏅 A futás szabályai versenyről versenyre változhatnak, ezért a verseny előtt gondosan olvasd el annak szabályzatát.

🏅 Ha lehet, jelentkezz a verseny előtt, korai regisztrációval. Ezzel segíted a szervezőket, és gördülékenyebbé teszed az esemény tervezését és lebonyolítását is. 

🏅 Érkezz időben, felkészülten.
Előre döntsd el, hogy mit viszel magaddal. Például: óra, telefon, személyi, napszemüveg, ruházat, rajtszám.

🏅 Úgy indulj a versenynek, hogy lefutod a távod.
Ne vágj le belőle, ne rövidíts, fusd ki szabályos ívben a köröket.

🏅 A rajtnál ügyelj, hogy minden zsebed zárva legyen, és ne legyen olyan dolog nálad, ami leeshet. Ha ez mégis megtörténik ne állj meg azonnal, sorolj ki a szélig.

🏅 Mielőtt gyaloglásra váltasz – vagy megállsz a ruhádat rendezni, cipőt kötni – szintén mozogj ki a szélre. Jelezd, ha lassítasz, vagy elindulsz, így nem kényszeríted a mögötted futókat gyors irányváltásra, lassításra.

🏅 Versenyeken mindkét oldalról előzhetsz, vagyis ilyenkor elfelejtheted a balra tarts szabályt. 

🏅 Ha egy ellátó pontnál vizet/frissítőt veszel fel, utána haladj tovább, hogy mások is odaférjenek. Ha a szabályzatban nincs külön kikötés, a palackot/poharat/csomagolást ne a vállad fölött áthajítva dobd el, hanem csípőmagasságban – lehetőleg szemetes közelében -, hogy minél gyorsabban földet érjen.

🏅 Valós esély a győzelemre alig páraknak adatik meg egy ilyen versenyen, de a részvétel mindenkinek fontos. Abban a bolyban fuss, ami a futóteljesítményednek megfelel.

🏅 Segítsd a futótársaidat!
Ha valaki bajba kerül és nincs más a közelben, állj le, hívj segítséget és – ha szükséges – várd is meg őket.

🏅 A célba éréskor ne állj le azonnal, mert mások is  szeretnének be(f)érni a célba. Haladj tovább az időmérő vonalon/matracon, és menj a finishelőknek kialakított várakozóba, pihenőbe.

🏅 A verseny után helyben kínált ételek az elvesztett tápanyagok pótlására szolgálnak. Légy tekintettel másokra. Ezek csak helyben és mértékkel fogyasztható ételek.

🏅 Illik megvárni a verseny utáni eredményhirdetést.
Még ha nem is te győztél, add meg a gesztust, hogy együtt ünnepelsz azokkal akik a dobogón állnak. Légy részese az örömüknek.

🏅 Az elért eredményekkel, tapasztalataiddal kapcsolatban légy fair és mértéktartó. Ne kommentálj negatívan, inkább a pozitívumokat domborítsd. Ez igaz a közösségi média felületekre is.

🏅 A versenyek segítőinek nagy része önkéntes.
Valószínű, hogy nem tudnak minden kérdésedre válaszolni. Amire igen, azért köszönd meg nekik a segítséget. Ha a rendezvénnyel kapcsolatban kifogásod, észrevételed van, közvetlenül a szervezőkkel vedd fel a kapcsolatot. Ez a hatékony módja, hogy az építő kritikád vagy javaslatod eljusson a megfelelő szintig és személyekig.

A végére tartogattuk, a – szerintünk – legfontosabbat:

Függetlenül a helyezéstől, légy büszke az eredményedre!

Miután célba értél, frissítsd fel magad, beszélgess a többiekkel, az ismerősökkel, a szurkolókkal, és add át magad az érzésnek: SIKERÜLT!

MEGCSINÁLTAD! 🏆

%d bloggers like this: