A 2020/2021-es tanév számos kihívást tartogat a tanárok számára – beleértve a testnevelő tanárokat is. A testnevelés minden gyermek alapvető eleme, ami a COVID19 jelentette egészségügyi kockázatok mellett már nemcsak fizikailag, hanem szociálisan, érzelmileg és mentálisan is minden eddiginél fontosabb szerepet kap.

Ebben a bejegyzésben olyan ötleteket, javaslatokat és megoldásokat kerestünk, amelyek minden testnevelés tanárnak hasznára lehetnek. A szülőknek azért ajánljuk olvasásra, hogy megismerjék a tanárokra háruló plusz feladatokat, és azok ismeretében tudjanak velük együttműködni, segíteni nekik – a mindannyiunk számára legfontosabbak – a gyerekek érdekében. 

Rövidítsünk!

A testnevelés órák a kicsengetés előtt 10 perccel érjenek véget.

Így a gyerekek még át tudnak öltözni, és el is tudják hagyni az öltözőt kicsengetés előtt. Kicsengetést követően 5 percig szellőztessük a helyiséget, és ügyeljünk, hogy ezalatt senki ne menjen be. Ezzel elkerülhető, hogy az egymást váltó osztályok összetalálkozzanak az öltözőben, ráadásul a tornaterem teljes átszellőztetésére is jut 15 percünk.

Ha magas az osztálylétszám, vagy kifejezetten szűkös az öltöző, osszuk két csoportra a gyerekeket, és az egyik csoportot 10, a másikat pedig 5 perccel az óra vége előtt engedjük ki átöltözni. Ügyeljünk rá, hogy az így kialakított csoportok összetétele lehetőség szerint állandó legyen.

Pontosan tervezzük meg az órák menetét!

Így mindenki számára biztonságosabbá tehetjük a testneveléssel töltött időt, és a diákok sem fognak unalmukban „rakoncátlankodni”.

Törekedjünk a játékosságra, hogy a gyerekek ugyanolyan szórakoztatónak és kellemesen kimerítőnek érezhessék a tesiórákat, mint a járvány kitörése előtt.

Ne erőltessük a hagyományos csapatsportokat, csoportos tevékenységeket. Olyan feladatokat adjunk a gyerekeknek, amelyekben az egyéni adottságok és készségek állnak a középpontban, nem igényelnek fizikai érintkezést, és nem járnak erős zihálással, izzadással. Az ügyességi és nyújtó gyakorlatok, a saját testsúlyos edzés mind-mind a mozgásélmény számos lehetőségét kínálják.

Ha egy mozgásforma beválik, bátran variáljuk! Ebben az új rendszerben is alakítsunk ki órai rutint, és az ilyen egyéni gyakorlatokban is mindig tűzzünk ki a gyerekek elé elérhető célokat.

Helygazdálkodás

Az aktivitás jellegétől és a helyiség nagyságától függően egyes esetekben az osztálylétszámot csökkentenünk kell, hiszen a megfelelő fizikai távolságtartáshoz az eddiginél nagyobb teret kell biztosítani a gyerekek számára.

A tornaterem kapacitásának pontos felmérésére kapóra jön, ha a padlón egy feltűnő és strapabíró ragasztószalaggal stabilan kijelöljük a gyerekek helyét. Praktikusan, ez lehet egy nagy X. Az X-eket úgy ragasszuk le, hogy minden irányban egymástól minimum 1,5 méter távolságra legyenek. A bejárathoz közel érdemes üresen hagyni egy kényelmesen széles sávot.

Azoknak az osztályoknak, melyekbe több gyermek jár, mint amennyi X elfért a testnevelésre használt helyiség padlóján, ajánlott megosztva tartani a testnevelés órát.

Ha lehet, a szabadban…

Ebben a mindannyiunkat próbára tévő időszakban, amikor csak lehet – és az időjárás engedi – szabadban tartsuk a testnevelés órát.

Kisebb a fertőzés esélye, és ilyenkor a gyerekek is szabadabban, jobban érzik magukat.

Ha csak zárt térben lehet, szellőztessünk!

Ezzel minimalizálható a levegőben is terjedő vírus okozta betegség kockázata.

Tudnunk kell, hogy a beltéri testnevelés órákat csak akkor tudjuk biztonságosan megtartani, ha a helyiség nem légkondicionált (szűrt és visszavezetett légterű) hanem közvetlenül kültérről szellőztethető. Ha lehetséges, az ajtók és ablakok az óra alatt is maradjanak nyitva a levegő áramlásának maximalizálása érdekében.

Kerüljük az eszközhasználatot!

Járvány idején, a különböző sportos tevékenységek különböző szintű kockázattal járnak.

A legkisebb kockázatot az egyénileg végezhető készség- és erőfejlesztő gyakorlatok jelentik, ahol a gyerekek egymástól biztonságos távolban dolgozhatnak, és nem kell semmilyen felszerelést egymással megosztaniuk.

Mérsékelt kockázatot jelentenek azok a kiscsoportos készség, vagy erőfejlesztő gyakorlatok, melyekkel még megfelelően biztosítható a fizikai távolságtartás, de a gyakorlat közben használt eszköz nem, vagy nehezen tisztítható.

Magas kockázatúak az olyan tevékenységek, amelyek a gyerekek szoros, vagy gyakori és / vagy tartós érintkezésével járnak, vagyis nem teszik lehetővé a megfelelő fizikai távolságtartást. Ebbe a kategóriába tartozik tehát minden test-test elleni kontaktussal járó sport. Ide sorolhatóak szintén a játékban gyakran gazdát cserélő eszközökkel végzett mozgásformák is.

Természetesen nem várható el, hogy a gyerekek az órákon 100%-ban mellőzzék az eszközöket. Próbáljuk meg ezért úgy alakítani az órák felépítését, hogy a gyakorlatok közben használt tárgyak és felszerelések a szünetekben könnyen és hatékonyan tisztíthatók legyenek. 

Érdemes minden helyiségből eltávolítani azokat a nem alapvető felszereléseket, amelyeket a gyerekek elérhetnek, megérinthetnek – ezzel csökkentjük a tisztításra szoruló felületek nagyságát – és hívjuk fel a tanulók figyelmét arra is, hogy ne osszák meg egymást közt a vizes palackokat, felszereléseket, törölközőket stb.

Az iskolán belüli maszkhordás, kézmosás, kézfertőtlenítés, illetve az ellenőrző lázmérés aktuális előírásai/szabályai intézményenként eltérőek lehetnek. Ezekkel kapcsolatban az iskola vezetősége ad pontos tájékoztatást.

Csapatmunka, együttműködés, problémamegoldás, folyamatos fejlődés iránti lelkesedés.

Ezek a minőségi testnevelés jellemzői.

Használjunk ki kreatívan minden olyan lehetőséget, melyben a gyerekek ezeket továbbra is biztonságban élvezhetik!

+ 1 ajándék 🎁 információs plakát!

Töltsd le és nyomtasd ki a SZÍNES, vagy a NYOMTATÓBARÁT verziót!

Tedd ki a faliújságra, az öltözők és tornatermek ajtajára!


Vigyázzunk magunkra, egymásra, és tekintsünk olyan akadályként erre a járványra, melyet leküzdve mind tapasztaltabbak, erősebbek és ellenállóbbak leszünk!

%d bloggers like this: