A futás, első ránézésre nem tűnik eszközigényes sportnak. Hisz mi kell hozzá? Póló, nadrág, egy pár cipő, és némi idő, amit rendszeresen rááldozunk.

Azonban vannak olyan szempontok és kiegészítők, melyek ismeretében és birtokában lényegesen kényelmesebbé, élvezetesebbé és egészségesebbé teheted ezt a mozgásformát.

Ebben a bejegyzésről ezekről lesz szó.

Futócipő

Egyértelmű, hogy ez a futás legfontosabb eszköze. Lábfejünk nagyon érzékeny, ráadásul különbözőképp reagál a terhelésre. Elég egy apró varrás, toldás, ami kitartóan dörzsöl és nyom, és máris oda az önfeledt sportélmény, pedig a futócipődnek épp csak az az egy dolga van, hogy tökéletesen illeszkedjen a Te lábfejed alkatához.

A három leggyakoribb lábfejtípus:

Pronáló talp | A pronáló talp jellemzője, hogy lépéskor telitalpra érkezel, és a bokáid befelé dőlnek. Ezt hívja a köznyelv lúdtalpnak. Ha a kedvenc cipőd belső oldala feltűnően jobban elkopott, akkor neked jó eséllyel pronáló a járásod, vagyis lúdtalpas vagy. Tudnod kell, hogy ez a járástípus megerőltetéskor a boka túlterheléséhez, sípcsont melletti izomhúzódáshoz vezethet.

Pronáló talppal a kemény lúdtalpbetéttel ellátott, a láb belső bordáját mesterségesen megtámasztó cipőket keresd!

Szupináló talp |Kifelé dőlő lábfejek, magas boltozat a talpon. Amennyiben a cipőd talpának külső része a kopottabb és a jobban elhasznált, valószínűl, hogy szupináló talpad van. Ez a lábfejforma jobban ki van téve a futásból adódó ütéseknek, ami az úgynevezett talpi bőnye gyulladáshoz (fasciitis plantaris), Achilles-ín gyulladáshoz (achilles tendonitis), bokahúzódáshoz, és külső térdszalag húzódáshoz (iliotibial band syndrome) vezethet.

Szupináló talpakkal olyan cipőt érdemes hordanod, melyek kellőképpen ki vannak párnázva, hogy a külső lábéled extra terhelését minél jobban szétterítse a lábadon.

Semleges talp |A lábad nem dől sem kifelé, sem pedig befelé. Kedvenc cipőd a középső, sarok felőli részén terhelődik és kopik a legjobban. Lábfejügyileg ez a legjobb, ami történhetett veled.

Irány egy sportcipőbolt, és válassz tetszésed szerint a futócipők közül!

Tanácsok futócipő vásárlásához

  • A cipőt abban a zokniban próbáld fel, amiben futni fogsz!           
  • Lehetőleg késő délután, a nap végén vásárolj!
    Olyankor nagyobb, duzzadtabb a lábad, így biztos, hogy az akkor kényelmes cipő a későbbiekben is, minden napszakban az marad.     
  • Fuss/kocogj a cipőben, mielőtt megveszed!
    A szakboltokban általában elég hely van a futáshoz, sőt, egyes helyeken futópad is rendelkezésre áll erre a célra.           
  • A lábujjaidnak legyen elég mozgásterük a cipőben!
    A sarkaid ne emelkedjenek el a cipő belső talpától fél centiméternél jobban.           
  • Legyen a cipőnek tartása – de nem nyomjon sehol.
    Legyen kellőképpen kipárnázva. A futócipő nem bakancs, amit be kell járatni. Már első alkalommal passzolnia kell a lábadra.
  • Futáshoz érdemes megfontolnod a speciális sokk-elnyelő betétek alkalmazását. Ezek még tovább csökkentik a futással lábadat érő terhelést.

Futóruházat

A pamut ruházat sportolás közben teleszívja magát nedvességgel, ami aztán benne is marad. Télen hideg és nyirkos, nyáron fülledt érzetet ad. Nem csak a futás közben lesz vele gondod, hanem azt követően is, hiszen a ruhacseréig vizes – és érthető mód „szagos” – maradsz.

Futáshoz a technikai szövetből (műszál, polipropilén) készült ruházat a legmegfelelőbb és legelterjedtebb. Gyorsan vezeti a vizet és a párát, gyorsan megszárad, és a bőröd is szárazon marad benne. Kezdő futóként természetesen nem kell azonnal egy világhírű üzletlánc kasszájánál erre költened, akár egy second hand üzletben is rátalálhatsz az első kényelmes és pénztárcabarát futóruhádra.


Póló

Indulásnak bármilyen póló megteszi, de természetesen itt is a technikai szövetek az ajánlottak. Az ujj nélküli a legkevésbé irritáló fazon, ez dörzsöli ki legkevésbé a bőröd. Hátránya, hogy nem fedi a karjaidat, hiszen a váll kivételével a hajlatoknál itt nincs anyag. A laza kivitelű pólók folyamatosan szellőznek a mozgástól, de a lengedezésükkel irritálhatják a bőrt. A kompressziós (sztreccs) pólók javítják a keringést, növelhetik a teljesítményed, és segíthetnek a felkar és a felsőtest mozgásának optimalizálásában.

Akár ujj nélküli, akár laza, vagy egy vérellátást segítő sztreccs darabot választasz, a lényeg ugyanaz: hogy számodra komfortos legyen!

Ha a póló rövidszárú, mindhárom típushoz használhatsz alkarvédőt. Ez megakadályozza a dörzsölődést (a hónaljnál nincs folytonos anyag), véd a napsütés ellen, és a kompresszió növeli a teljesítményed.


Nadrág

A futók által használt nadrágot szinte kivétel nélkül technikai anyagból készülnek. Különböző hosszúságú, hagyományos, sztreccs és kombinált verzió is kapható. A sztreccs anyagok a combok összeérését, súrlódását akadályozzák meg. Hideg időben a hosszú sztreccs nadrágok az elterjedtek, amire rá lehet egy extra rövidnadrágot (shortot) húzni. Olyan nadrág is kapható, amelyik egyesíti a kettőt. Az extra leggingre felvett rövidnadrág hatékony a felfázás, a medence kihűlése ellen.


Esőben

Rövid futáshoz és alacsony költségvetésnél bármilyen esőkabát vagy széldzseki szóba jöhet. Persze nem árt tudnod, hogy a hagyományos (olcsó) vinyl esőkabátban belülről, a saját izzadságodtól is el fogsz ázni. A széldzseki ugyan kívülről ázik el jobban, de lélegző anyagból készül, hamarabb szárad. Az igazi (egyben drágább) megoldás, a kifejezetten sportoláshoz fejlesztett, részben vagy teljesen impregnált, gyorsan száradó, szellőző csatornákkal ellátott és lélegző anyagból készült esőkabát. Kezdetben erre is megoldást jelenthet egy second hand, de érdemes körbe kérdezni a családod, a barátaid körében is – talán valamelyiküknél épp ott lóg egy a szekrényben, használaton kívül.


Zokni

A futáshoz húzott zoknid lehet rövid vagy hosszú, vékony vagy vastag. A sportzoknik anyaga általában technikai, ritkábban gyapjú lehet. A hagyományos pamut zoknik a futáskor magukba gyűjtik az izzadságot és összeállnak, mint egy nedves frottírtörülköző, és a felgyűrődés könnyen kidörzsölheti a lábadat. A vékonyabb sportzoknik az “alig érzem, hogy van a lábamon valami” elv szerint készülnek, a vastagabbakon pedig speciális megerősítések, párnázatok vannak, amelyek a cipő és az extra lábbetét mellett egy plusz, harmadik párnaréteget hoznak létre. Ezek segítenek legjobban a lábad szárazon és melegen tartásában.

Bármelyiket is válaszd, a zoknid vastagságának összhangban kell lennie a cipőd méretével. Egy vékony zokniban túl nagy lehet a cipőd, vastag zokniban pedig túl szűk. Erre érdemes már a vásárláskor odafigyelned. 


Sapka, fejpánt, napellenző

Minden olyan sapka megfelel, amiben szellőzik a fejed. Itt is a szintetikus anyagokat érdemes előnyben részesíteni. A skála a polár anyagból készült egészen vékony sapkáktól kezdve a könnyű, légáteresztő baseball, vagy egyéb fazonú sapkákon át igen széles.

Ha izzadós vagy és ezért fejpántot használsz, annak anyaga legyen jó nedvszívó képességű, és ügyelj rá, hogy semmiképp ne legyen túl szoros.

Napszemüveg helyett napellenzőt használj! Ez védi a szemed a lecsorgó izzadságtól, és futás közben nem fog nyomni vagy mozogni az orrod tövén, mint a napszemüveg.


Zárásnak álljon itt még pár extra kiegészítő, melyek használatát helyzettől-kedvedtől függően még megfontolhatod a futáshoz készülődve:

  • láthatósági (fényvisszaverő) kiegészítők;
  • fejlámpa;
  • testre rögzíthető övtáska;
  • testre/karra rögzíthető mobiltartó;
  • folyadéktartó kulacs;
  • gyógyszer, amire akut szükségünk lehet (allergia, asztma, keringési vagy vércukorszabályozó gyógyszer);
  • terepfutáshoz kamásli (itt terepfutó cipő ajánlott);
  • paprika-, vagy gázspray (természetben futásnál nagyon jól jöhet!);
  • futásmonitorozó applikácó (okostelefonra).

A futásod segítő, és a kényelmed, teljesítményed fokozó kiegészítők sora, manapság szinte a végtelenhez konvergál.

Ha épp praktikus ajándékot keresel a futó párodnak, vagy a saját felszerelésed okozta kényelmetlenség miatt bosszankodsz, bátran nézz körbe az interneten!

Mindkét esetben garantáltan megtalálod a megoldást.

%d bloggers like this: