Mikor lehullik az első hópehely, némelyek azonnal a sarokba támasztják a biciklit. Pedig hideg környezetben a testünk jobban dolgozik, több kalóriát éget annak érdekében, hogy melegen tartsa magát. Vagyis, ha télen tekerünk, még a szokottnál is hatékonyabban fogyhatunk és izmosodhatunk.

A téli bringázás szórakoztató. Bővelkedik az év más időszakaiban meg nem élhető szépségekben – és persze nehézségekben is. De ez utóbbiakat, némi odafigyeléssel és pár egyszerű trükk birtokában jó eséllyel minimalizálhatjuk.

Olvasd el az alábbi 8+1 tippet, és hozd ki Te is a lehető legjobbat az idei téli kerékpáros szezonból!


1. Öltözz előrelátóan!

Bármilyen hőmérsékleten vagy tempóban haladsz, a tested minden pillanatban döntést hoz: fűtsön, vagy hűtsön téged.

Télen – hogy elkerüld a kihűlést/túlizzadást – mindig vékony, de meleg érzetet adó anyagból készült alsó ruházatban (thermo/polar) indulj bringázni. Olyanban, ami rugalmasan követi a tested vonalát. Erre az aláöltözetre azután több, különböző anyagú és vastagságú réteget is ráhúzhatsz, amelyeket az út során kedvedre le, vagy éppen visszavehetsz majd.

+ Ha még rá sem ültél a bringára, de úgy érzed meleged van, akkor túl sok ruhát vettél fel. Ez később csak bosszantani fog. Lehet furcsán hangzik, de télen a bringázáskor – akárcsak a futáskor – az út első percében még úgy kell érezned, hogy fázol kicsit. 


2. Nem kell a Mikulástól új biciklit kérned!

Csak, ha akarsz! 😊 A hóra tervezett széles kerekű kerékpárok fantasztikusak, de nem feltétlenül kell új bringa és tízcentis gumik ahhoz, hogy hasíthass a hóban.

A legtöbb gumi oldalfalán feltüntetik annak minimális és maximális nyomásértékét. Havas terepen bátran próbálkozhatsz: ne félj megcélozni a legalsót, ezzel nagyobb stabilitást elérhetsz el. Főleg, ha magas TPI (threads per inch, azaz szálsűrűség) értékű, vagy megerősített oldalfalú gumit használsz, mert ezek lényegesen hatékonyabbak alacsony nyomás mellett is, mint a kis sűrűségű változatok. De lecserélheted csak a kerekeket is, és kipróbálod a vázhoz még passzoló, lehető legszélesebb gumikat. Ha pedig fagyos körülmények között tekersz – vagy extrém tapadást szeretnél elérni – egy szöges gumiköpenybe is befektethetsz.

+ Ha a gumik nyomásának váltogatásával próbálkozol, legyen a közeledben nyomásmérővel ellátott pumpa is!


3. Tartsd tisztán a kerékpárod!

A latyakban és hóban történő kerékpározás piszkot csap fel az alkatrészekre, ami idővel korróziót és kárt okozhat bennük.

Használat után mosd meg, vagy legalább töröld át a paripád, amint teheted! A kerékpár ápolásához ma már bővében vannak a piacon megelőző szerek, kifejezetten tisztásra használható folyadékok és spray-k, és a tisztítás után alkalmazható olajok és zsírok. Érdemes róluk tájékozódnod akár a neten, akár egy szakboltban – és természetesen rendszeresen használnod is őket.


4. Készülj fel előre a szélsőséges helyzetekre!

A pirospozsgás végtagok ismerős kísérői az élvezetes téli túráknak.

Testünk a létfontosságú szerveinket igyekszik legfőképp melegen tartani, így elsőként mindig a kéz- és lábfejeink fáznak el.

Íme egy ügyes trükk: hordj eldobható műtéti kesztyűt a vastag kerékpáros kesztyű alatt! Ez extra meleg dunszttal védi majd bőröd, a hidegben előbb-utóbb nagyon lehűlő vastagabb kesztyű alatt. Bár először fura érzés, de megszokható, és így szép emlékekkel érhetsz haza egy hosszú téli bringázás után, és nem elfagyott ujjakkal…

Fagypont alatt erősen javasolt a téli kerékpáros csizma, vagy kamásli viselése. A döntésed ez ügyben is sokféle szempont befolyásolhatja, amivel már ősszel érdemes elkezdened foglalkozni.


5. Legyen nálad extra felszerelés!

Légy előrelátó, és mindig legyen nálad egy vastagabb, és egy vékonyabb kesztyű a hőmérséklet ingadozásának, és a váratlan helyzeteknek a kezelésére.

Hidegben boldogan markolhatod a kormányt a bumszlibb, több rétegű bélelt kesztyűben, a vékonyabb kesztyű viszont nagyobb kézügyességet enged – például – egy nem várt biciklilánc visszatétele során. Egy zacskóban magadnál hordott plusz thermo zokni pedig jó szolgálatot tehet, ha tócsába lépsz, vagy beázik a cipőd.


6. Legyen nálad folyadék!

A vízpótlás, hidratáltság, a téli túrákon is nagyon fontos. És milyen fantasztikusan jól tud esni a forró tea vagy kávé, egy rövid megálló során...

Egy hagyományos vizes palackot mindig érdemes háti/belső zsebben, a testedhez közel tartani, így nem fog megfagyni benne a víz. A kettős szigetelésű termoszokkal ilyen gondod persze nem lesz, hiszen melegen tartják számodra a frissítőt, még fagyos körülmények között is. 


7. A sárvédő jó barátod!

A sárvédők téged, a kerékpárod, és a veled együtt közlekedőket is védik az útról felverődő latyaktól, kosztól.

Nem is kell azonnal boltba szaladnod érte, e téren lehetsz kreatív! Supercool sárvédőket készíthetsz magad is, az internet számos inspirációt és megoldást kínál neked ebben.


8. Fényeskedj!

A téli hónapokban a „látni és láttatni magam” elv érvényesül, hiszen ilyenkor kevesebb a napfény, ami hátráltatja a (közúti) biztonságot.

A fényvisszaverő pántok, matricák, prizmák esetében ősztől tavaszig nincs olyan, hogy „sok”. A láthatósági mellényen túl, mágnessel vagy tépőzárral magadra rögzíthetsz egy extra pulzáló fényforrást is, de ami a legfontosabb, hogy rendelkezz legalább egy újratölthető kerékpárlámpával az első kormányon.


8+1 Óvd a bőröd!

Nem csak a nyári, de a szabadtéri téli sportok alkalmával is fontos fényvédő krémet használnod a szabad bőrfelületeken, főleg az arcodon.

Ez különösen igaz, ha hóval borított terepen kerekezel, mivel a hó az UV-sugárzás közel 90 százalékát képes visszaverni. A bőr hamar kiszáradhat a téli túrákon is, és a fényvédő krém, a hidratálók, vagy akár vazelin alkalmazása megkönnyítheti a bőr természetes nedvességének megtartását.

+ Hölgyeknek és uraknak, egyaránt ajánljuk az ajakbalzsam használatát is!


A Mozgástér BRINGÁS kihívásba 2020. november 22-ig Te is bármikor be tudsz csatlakozni! Benne vagy?

⬇️ KLIKK! ⬇️

%d bloggers like this: