A rendszeres bringázással nem csak új élményeket, de valószínű új barátot is szerezünk majd, egy kerékpárszerelő képében. A biciklidnek azonban nem csak akkor van szüksége figyelemre és törődésre, mikor nyilvánvalóan beteg. Sőt!
Egy nem megfelelően karbantartott bicikli balesetveszélyes, és gyorsan veszít az értékéből is. A bringagondozás legalapvetőbb fogásainak elsajátításával óvod a biztonságod, pénzt és időt is megspórolhatsz. Ráadásul, ha egy defekt, vagy a sebváltólánc leesése nem pont egy bicikliszervíz közelében történik, nagyon jó érzéssel fog eltölteni, hogy amatőr kerékpárszerelőként is számíthatsz magadra.
Reméljük, már ennyiből ráéreztél, hogy bizony érdemes megtanulni a bringád karbantartásának és ápolásának legalapvetőbb fortélyait.

Tartsd tisztán a paripát!
Mindenekelőtt a mozgó alkatrészekre és a vázra gondolunk.
A mindennapos használat – különösen ősszel, télen, csapadékos időben – amortizálja az alkatrészeket, a rendszeres tiszttással pedig sokat teszel azért, hogy a bringád megbízhatóan, jó egészségben, és minél tovább szolgálhasson téged.
A váz tisztításkor keresd a repedéseket, horpadásokat. Ha találsz rajta, irány a szerelő! A lánchoz és a fogaskerekekhez érve légy alapos, ezek eltömődése ugyanis könnyen rémálommá változtatja a gurulást. Használhatsz rongyokat, drót- és fogkefét, zsíroldószereket, vagy már készen, előre összeállított bicikli tisztító szettet is vásárolhatsz. Ez utóbbit, szinte minden nagyobb sportszerforgalmazónál beszerezheted már pár ezresért.
Ne sajnáld az olajat a hajtásrendszertől!
Kis túlzással mondhatjuk, hogy a hajtás a bringa lelke.
Ez egy egységben kezelendő rendszer, ami sok kis részből áll. Ide tartozik a lánc, a fogaskoszorú, a hajtómű, a monoblokk és a pedálok. A zárt monoblokk kivételével ezek bármelyike képes elkoszolódni, berozsdásodni, ami hatással van a többi alkatrész teljesítményére, végső soron pedig a bicikli élettartamára. Attól függően, milyen gyakran tekersz, hetente, kéthetente érdemes beolajozni ezeket a részeket. Mindennapos használat esetén – vagy latyakos, esős időben – még gyakrabban, akár naponta. A lánc állapotát (nyúlottságát) és a racsni kopottságát mindig szakszervizben nézesd meg.

Ellenőrizd rendszeresen a keréknyomást!
A leeresztett kerék menettulajdonságai korántsem optimálisak. Akkorát eshetünk vele, mint az ólajtó – bármekkora is legyen az…
Bringásként kétféle pumpát érdemes beszerezned: egy kicsit (kézipumpát), amit minden tekeréskor magadnál tartasz, és egy nagyot (lábpumpát), amelyikkel otthon gyorsan, kényelmesen felfújhatod a kereket, és látod a kijelzőjén a nyomás mértékét. Hogy mekkora az ideális nyomás egy kerékben, az függ attól, milyen terepen használod a bringát, mekkora a kerék mérete, mennyi a testsúlyod, stb. Általánosságban azért elmondható, hogy minél vastagabb egy kerék, annál kisebb nyomással gurul optimálisan.

Egy országúti bicikli esetén e nyomás 8-10 bar között mozog (ennek felfújására a kisebb kézipumpák nem is nagyon alkalmasak) míg ugyanez az érték egy MTB kereke esetén ritkán emelkedik 4 bar fölé. Egyes kerékbelsők gyorsabban, mások lassabban veszítenek a nyomásból. Pár naponta mindenképpen érdemes ellenőrizned a kerekek keménységét.
Néha azért adódik olyan kivételes helyzet, mikor hasznunkra lehet a laposabb kerék. Az ilyen helyzetekről ebben a bejegyzésünkben olvashatsz:
Ellenőrizd a csavarokat!
A bringádat csavarok tartják össze, amik idővel kilazulnak, berozsdásodhatnak.
Kilazult csavarokkal bringázni nagyon veszélyes, ezért a legjobb, ha hetente ellenőrzöd, és szükség esetén meghúzod a csavarokat. Ha menet közben furcsa, fémes, recsegő hangokat hallasz, érdemes először a csavarokra gyanakodnod. Azért jó tudnod, hogy ilyen hangokat a rosszul beállított váltó, a rozsdás bovdenek, vagy fogaskerekek is kiadhatnak.

Ellenőrizd a fékeket!
A fékek megbízható működése neked, a többi bringásnak és a gyalogosan közlekedőknek is ugyanúgy fontos, az ellenőrzésük pedig nem túl komplikált művelet.
Csak húzd be a fékkarokat, és figyeld, hogy
• könnyű-e a bovden behúzása?
• ép-e a bovdenház?
• a fékpofák teszik-e a dolgukat?
• érintkeznek-e a kerék felni részével?
• kellő erővel fogják-e meg a kereket?

A fékbetétek kopását is figyelned kell. Szerencsére, a legtöbb fékbetéten van már kopásjelző. Ügyelj arra, hogy a kopás ne lépje túl a kopásjelzőn jelzett szintet! Tárcsafékes kerékpárnál pedig arra, hogy a tárcsák mindig tiszták legyenek. Ehhez használhatsz tárcsafék-tisztítókat is. Amire itt nagyon figyelj, hogy se tisztításkor, se más karbantartási munkák során NE ÉRJE OLAJ A TÁRCSÁKAT.
Te csak végső esetben fordulnál szakszervizhez?
Ha a bicikli szerelés lehető legtöbb műveletét magad szeretnéd végezni, hasznos online tanácsadód és segítőd lesz a Bringadoki oldala!