A bicikli szabadságot ad! Akkor ülsz rá, amikor akarsz, oda mész vele, ahová kedved tartja, akkor állsz meg, amikor úgy érzed elfáradtál, és addig tekered, ameddig csak bírod…

Ahhoz viszont, hogy ezt a szabadságot a maga teljességében megélhesd, a 2 kerék + 1 váz + 2 fék + 1 ülés “kombó” nem lesz elég. Más szóval: ahhoz, hogy igazán szabad lehess, szabadságodban áll beszerezni – akár egy kisebb szobát is megtöltő mennyiségben – bringás kütyüket. Amiknek jelentős részéről később kiderül, hogy igazából nincs is szükséged rá…

Hogy ezt a bringáscucc-tobzódást megelőzhessük, vegyük végig, mik azok a kiegészítők, amik nélkül egy igazi biciklista VALÓBAN nem létezhet egy percet sem!


Sisak

A jelenleg érvényes szabályozás szerint csak lakott területen kívül, 40 km/órás sebesség felett kötelező a bukósisak használata biciklistáknak. Ennek ellenére nem véletlenül került a sisak listánk első helyére.

A bringázás – csakúgy, mint az autózás – veszélyes üzem, ahol nem mindig rajtunk múlik, hogyan jövünk ki egy váratlan helyzetből. Betonon fejre esni, akár csak 20 km/órás sebesség mellett is maradandó agykárosodást, akár halált is okozhat. Ehhez képest az a kellemetlenség, hogy a hajad nem lobog majd szexin a szélben… elenyésző apróság.

Mindig hordj sisakot, és igyekezz erről másokat is meggyőzni!


Lakat

A kerékpár hűtlen jószág, mások alatt is gurul.

Ezt sajnos az említett mások is jól tudják, ezért fontos, hogy legyen egy olyan lakatod, ami elgondolkodtatja a tolvajokat, vajon érdemes-e egyáltalán próbálkozniuk. Lopásbiztos lakatról – legalábbis lapzártáig – nekünk nincs tudomásunk. A kérdés így inkább az, hogy mennyi időbe telik a bringád lezáró lakat feltörése.

A kerékpár lezárásához választhatunk lánc, U-lakat, colstok lakat, valamint ezek különböző kombinációi között. A lényeg, hogy legyen anyagerős, elrettentő, és tanuld meg jól felrakni! Ez utóbbi nagyon fontos, ugyanis hiába lakatolod oda egy masszív tárolóhoz a paripát, ha például a hátsó kereked két mozdulattal – hátsó váltóval együtt, fogaskoszorústól – leszerelhető. Arra kell figyelned, hogy bringád legértékesebb darabjai minél jobban védve legyenek.

Régi kerékpáros mondás, hogy a lakat értéke kb. a bringa értékének 25%-a legyen. Persze, az idézett mondás születésekor még senki sem közlekedett 4 millió forintot érő paripákon. Azért a lakatért már tökéletes állapotú, hiánytalan Zsolnay étkészletet is kaphatunk…

Tipp: Használhatsz több, és több féle lakatot is egyszerre!


Világítás

Ez az, amiben bringásként nem ismerhetsz tréfát!

Ha nem rendelkezel a KRESZ-ben előírt lámpákkal – amellett, hogy megbüntethetnek – a saját és a többi közlekedő biztonságát is veszélyezteted. Látnod és látszanod, vagyis elöl és hátul is világítanod kell. Kötelező felszerelned, egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpát, valamint egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpát. A jogszabály annyi könnyítést enged, hogy az első és a hátsó lámpa (világító berendezés) a kerékpáros személyen is elhelyezhető.

Városban – ahol a közterületeken megfelelő az esti/éjszakai világítás – elég, ha a legegyszerűbb megoldást választod és apró, szilikonos lámpákkal világítasz. Ritkábban lakott részeken és zöldövezetben közlekedve viszont meghálálja magát, ha a boltban kicsit mélyebbre nyúltál a pénztárcádba. A gyéren megvilágított területeken ugyanis sok múlhat azon, ha egy-két másodperccel előbb, és nem utóbb vesz észre az autós…

Aki erdőben teker, mindenképpen nagyobb teljesítményű lámpát válasszon! A köves/gyökeres, egyenetlen erdei ösvényeken este reflektorral célszerű haladni, akkor is, ha az utadat a vaddisznók értetlenkedő, nemtetszésről árulkodó morajlása kíséri.

Lámpában találsz elemmel működőt és feltölthető akkumulátorost is. A dinamós világításnak sokszor gyenge a fénye, és a haladásban is visszafog. Ne érd be vele!


Macskaszem (prizma)

Mondhatnánk, hogy a bringa macskaszem nélkül olyan, mint az autó kerekek nélkül. De nem mondjuk. Miért? Mert nem lenne igaz.

Ferenc József idejében még javíthatott volna valamicskét a prizma, az akkor kb. frissen feltalált velocipéd-et hajtók biztonságán, de ma már teljesen idejétmúlttá vált. Viszont a kerékpárosokra vonatkozó rendeletben ott áll fehéren-feketén: KELL. Punktum!

A vonatkozó rendelet szerint a bringádat olyan fényvisszaverőkkel kell felszerelned, melyek sötétben, tiszta időben, 150 méterről láthatóak olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja.

Rendelkezned kell
• 1 db fehér színű prizmával elöl;
• 1 vagy 2 db szimmetrikusan elhelyezett piros színű prizmával hátul (a háromszög alakú prizma nem megengedett!);
• és az első keréken 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett és mindkét oldalról látható borostyánsárga színű küllőprizmával.

Küllőprizma helyett – vagy mellett – megengedett az olyan külső gumi, melynek két oldalán fehér fényvisszaverős (foszforeszkáló) reflexcsík fut körbe. Mivel maga a prizma nem világít, csak visszaveri a ráeső fényt, ezért pár száz forint egy kerékpáros prizmaszett. Se így, se úgy nem éri meg vele spórolnod.

A macskaszem kötelező tartozéka a kerékpárnak. Legyen neked is!


Csengő

Bár egy 6,5 kilós karbonvázas országútin a csengő hasonlóképpen fest, mint Moszkvicson a spoiler, de ettől még hasznos, ráadásul kötelező.

Azt viszont tudnod kell, hogy tíz gyalogosból öt, akire rácsilingelsz, éppen a te irányodba próbál majd menekülni előled. Ezért legjobb, ha a csengetéssel együtt mindig lassítasz is egy kicsit!


Pumpa

Pumpából kétfélét is érdemes tartanod.

Először is egy lábpumpát, otthonra. Ezek olyan nagyobb teljesítményű szerkezetek, amikkel pár nyomással a legvékonyabb kereket is atomkeményre fújhatod. Másodsorban pedig egy kisebb kézipumpát, amit mindig – sokszor a vázra rögzítve – magadnál tudsz tartani.  Biztos a mi biztos.

Pumpa nélkül egy lapos kerék, vagy egy hirtelen defekt a kellemetlenségek kimeríthetetlen tárháza. Kíméld meg magad ezektől!


Szerszámos készlet

Ezt akkor érdemes magadnál tartanod, ha a szerszámokat használni is tudod. A láncbontó például gyönyörű szerszám, de húsz bringásból csak kettő tudja, melyik az eleje, és melyik a hátulja…

Féket állítani, bovdeneket meghúzni feltétlenül meg kell tanulnod! És jó, ha egyedül is megbirkózol egy belső cseréjével, vagy a megstoppolásával. Amit mindenképp hasznos magadnál tartani: kulcskészlet, pumpa, gumileszedő/gumijavító készlet, egy pót belső, és egy-egy pót lámpa.

A nyereg alá, vagy a nyeregcsőre szerelhető hercig kis szerszámostáskát bármelyik bringásboltban beszerezhetsz. Ezek nem fognak zavarni a tekerésben, és így – nem a hátizsákban hordva – a gerincedet is jobban kímélheted.


Sárvédő

Aki ázott már el bringán, tisztában van vele: sehol úgy elázni nem lehet, mint a nyeregben.

A szélrózsa nem ismer olyan irányt, ahonnan biztonságban érezhetnéd magad. Fentről az eső, a zápor, a szélvihar és özönvíz, lentről a kerekeid által visszaspriccelő – immáron sárral kevert – trutymó támad, oldalról pedig a buszvezetők tudatják veled: eljött az idő, hogy törlesszenek végre, a kerékpárosoktól eddig elszenvedett sérelmeikért…

Ezután a kozmikus és drámai kép után azért azt is el kell áruljuk: az ilyen apokaliptikus élmény 70%-a megelőzhető egy-egy első és hátsó sárvédővel.

Ha teljesen száraz akarsz maradni, komolyabb felszerelésre – guminadrágra, kamáslira, vízhatlan kabátra – is szükséged lesz!


Napszemüveg

Fontos kütyü, ami korántsem csak a szemeidet kíméli.

Akit, vagy amit nem látsz magad előtt – mert pl. a nap elvakítja a szemed – annak jó eséllyel neki is fogsz menni. Sosem tudhatod, mikor kerülsz olyan dőlésszögbe, ahol a nap egyik pillanatról a másikra totálisan elvakít.

Nyáron, és derült, napos időben, mindig hordj szemüveget!


Természetesen az eddigieken kívül, még egy regimentre való eszközt felsorolhatnánk, de a kezdéshez ennyi is éppen elég.

Mire igazi, nagybetűs VÁROSI BRINGÁS leszel, már úgyis pontosan tudni fogod, mire van szükséged a most felsoroltakon kívül.

A Mozgástér BRINGÁS kihívásba 2020. november 22-ig Te is bármikor be tudsz csatlakozni! Benne vagy?

%d bloggers like this: