Mindannyian szeretnénk, ha az előttünk álló ünnepek úgy alakulnának, ahogyan azt megálmodtuk.

Ezért is vállaljuk fel a hétköznapok kihívásain túl a plusz tervezést, szervezést, bevásárlást, sorban állást… és ezzel együtt az aggódás, stressz, feszültség forrásait is. Ha mostanában úgy érezzük, nincs időnk semmire, akkor jött el az ideje annak, hogy még ha csak néhány percig is, de kizárólag magunkkal foglalkozzunk.

Hívhatjuk ezt énidőnek, aranyperceknek, meditációnak. Lényeg a tudatos önmagunkra figyelés, gondolataink lecsendesítése, és a testünkben felgyűlt feszültségek feloldása. Ilyenkor betehetünk egy kellemes zenét, és passzívan elheveredhetünk a kanapén… vagy vehetünk egy nagy levegőt, és kipróbálhatjuk a gyertyaállást, más néven a Szárvangászana-t. Mi most ez utóbbit ajánljuk!

A szárvangászana szanszkrit eredetű szó, jelentése „minden rész póza”. Megerősíti és megfiatalítja egész testünket, szinte újjászületünk utána!

A gyakorlat élettani hatásai

• Gyertyaállásban a tüdő felső része nyomás alatt áll, a gyakorlat mélyebb hasi légzésre inspirál, így javítja a vér és a belső szervek oxigénellátottságát.

• Állunk a torok alsó részéhez szorul, ami serkenti a pajzsmirigy és mellékpajzsmirigy tevékenységét, javul a pajzsmirigy hiányos működése következtében megbetegedett egyéb belső elválasztású mirigyek funkciója.

• Nő a nyakcsigolyák rugalmassága, a nyakon keresztül az agyba futó idegek megdolgoztatásával pedig felélénkül az agyi vérkeringés, ami fokozza a halló és látószervek működését.

• A fej szerveire gyakorolt hatásaként csökkenti a téli időszakban gyakrabban kialakuló torok- és orrbetegségek kockázatát, enyhít a fejfájáson, a depressziós és szorongásos betegségeken, elűzi a fáradtságot, valamint javítja a koncentrációt és a memóriát.

• A gyertyaállás tehermentesíti a visszeres lábakat, és a frissült vérkeringés hatása a medencénkre is kiterjed: kifejezetten javasolt gyakorlat férfiaknál a heresorvadás, az impotencia, nőknél pedig a petefészek gyulladás, a meddőség és a méh hátra hajlása esetén, továbbá, mivel feloldja a végbélzáró izmokra ható természetes gravitációs nyomást, enyhíteni tudja az aranyér okozta kellemetlen problémákat.

• A hasi szerveken belül elsősorban a vastagbélgyulladás, az emésztőrendszeri betegségek, a belek gyulladása esetén javasolt.

• A gyertyaállás a szívünket és a core izomzatunkat is erősíti, a gyakorlat alatti nyújtás pedig hasznos segítője a gerincünknek abban, hogy tartásunk egyenes, mozgásunk pedig rugalmas maradhasson.


Klasszikus gyertyaállás

• Feküdj hanyatt, lábaidat zárd össze, karjaid nyújtsd ki a törzsed mellett, tenyereid fordítsd a talaj felé.

• Belégzéssel emeld meg mindkét lábadat egyszerre (figyelj, hogy közben térdben ne hajlítsd be őket!), majd lendítsd fel a csípődet is. Közben a vese tájékán mindkét kezeddel támaszd meg a törzsed úgy, hogy hüvelykujjad a köldök felé néz, a többi pedig hátra.

• Két könyököd húzd folyamatosan egymás felé, és közben kezdj kezeiddel a gerinced mentén a fejed irányába haladni, így tartásod egyre egyenesebb lesz, és végül törzsed és a lábaid egyenes vonalba kerülnek.

• Lélegezz mély hasi légzéssel, súlyodat terheld a felső háti szakaszra, a lapockák közötti részre, figyelmed pedig irányítsd a nyaktőre és a pajzsmirigyre.

• Maradj mindaddig ebben a testtartásban, amíg úgy érzed, hogy megerőltetés nélkül jólesik.

• A gyakorlatból visszatéréshez előbb a törzsed ereszd le fokozatosan, majd a lábaid, kerüld a „lepuffanást”!

• Maradj fekve néhány másodpercig, lélegezz egyenletesen, és hagyd, hogy a fordított gravitációtól felbolydult vérkeringésed visszatérjen a rendes mederbe.


A gyertyaállás variációi

Az alap gyertyaállásban már profik, próbálhatják tovább nehezíteni a gyakorlatot:

• Támaszték nélküli gyertyában nem csak a lábaid és a törzsed, de a kezeidet is felemeled a talajról. Ilyenkor csak a vállövön támaszkodsz.

• Csavart gyertyaállásban az egész törzsed elcsavarod jobbra, balra.

• Egylábas ún. ekeállásban az egyik lábad továbbra is felfelé nyújtva marad, míg a másikat a fejed fölött leengedheted a talajra.

• Az ekézést oldalirányba is kipróbálhatod, ilyenkor rézsút kifelé engedd le egyik lábad a talajig.

• Lábaidat szétnyitva terpeszthetsz is, vagy a lábaidat behajlítva különböző ülő, és csavart ülő pozíciókat vehetsz fel.

A gyertyaállásnak hátrányos hatása nem ismert.

Azonban kismamáknak feltétlen érdemes kikérni az orvos, szakember véleményét, illetve krónikus magas vérnyomás és a nyakcsigolyákkal kapcsolatos gyulladásos/degeneratív megbetegedés esetén, friss szemműtét után, és olyan helyzetben, vagy betegség idején, mikor a fordított testhelyzetek ellenjavallottak nem ajánljuk.


Nem baj, ha elsőre nem megy!

Az sem, ha másodikra is csak félig.

A gyertyaállásnak és variációinak csak gyakorlottságunk, fantáziánk, és testünk rugalmassága szab határt. Használhatunk a vállunk alá matracot, vagy a derekunk alá támasztékot, csinálhatjuk egyedül, párban, vagy a gyerekekkel közösen – ahogy szeretnénk.

Az a fontos, hogy rendszeresen gyakoroljuk az egészségünk, fiatalságunk és rugalmasságunk minél további megőrzéséért!

%d bloggers like this: