A jóga egy körülbelül 5000 éves indiai tudományág, melyet az elme és a test egyesítő gyakorlataként fejlesztettek ki.

A sokféle jógastílusból mindegyik segít egyensúlyban tartani a testet, az elmét és a szellemet, de ezt különböző módokon érik el. Néhányuk intenzív és erőteljes, míg mások pihentetőek és meditatívak. Bármelyiket is választjuk, a jóga remek módja annak, hogy megőrizzük egészségünket, megerősítsük testünket, és közben a gondolatainkat is “lelazítsuk”.

A tudatos légzéstechnikával ötvözött nyújtásos és kitartott testhelyzetes jógaedzéseket életkorunktól és az edzettségi szinttünktől függetlenül bármikor elkezdhetjük, gyakorolhatjuk.

A jóga előnyei

A jóga erősebbé és rugalmasabbá tesz, ami segít, hogy energikus maradhass a hétköznapok során, hogy koncentráltabbnak és éberebbnek érezhesd magad. Ezek mellett számos pozitív élettani hatással is bír. A mozgásforma a fizikai sérülésekből való felépülés idején, magas vérnyomás, ízületi gyulladás, csontritkulás, korlátozott mobilitás, derékfájás, légzési nehézség, fejfájás, feszültség, stressz vagy depresszió esetén is javasolt és végezhető.

A jóga lassú, „gyengéd” mozdulatsorai nagyban hozzájárulnak a népszerűségéhez. Olyan emberek is képesek az elvégzésükre, akik már egy ideje – esetleg még soha – nem mozogtak aktívan. Azok számára is tökéletes mozgásforma, akik betegségben szenvednek, mert a gyakorlatokat a fizikumuknak és az igényeiknek megfelelően végezhetik, módosíthatják. De jógázni akkor is nagyszerű, ha már fitt vagy és kihívást jelentő edzésre vágysz. Ráadásul, ahogy egyre erősebbé és rugalmasabbá válsz a jógagyakorlatok közben, másfajta testmozgást is könnyebb lesz végezned.

A jóga csökkenti a sérülések kockázatát | Minden jógapóz meghatározott izmokat, izomcsoportokat céloz meg. Ez segít növelni az izmok rugalmasságát, a koordinációs képességet, javítja a reakcióidőnket, és így csökken a sérülések kockázata.

Megnyugtat | A jóga segít megnyugtatni az elménket. Edzés közben az adott pillanatra és mozdulatra összpontosítunk, elcsitulnak az amúgy mindig dübörgő gondolataink, csökken bennünk a stressz, a feszültség.

Növeli a koncentrációt |A jóga alapja a ritmikus, koncentrált légzés. Agyunk az oxigénben dúsabb vér hatására szellemi frissességgel és fittséggel reagál, ami hatékony segítőnk az összpontosításban.

Erősíti az elme és a test kapcsolatát | A gyakorlatok magunkhoz képest legpontosabb elvégzése érdekében a jóga megköveteli, hogy minden energiánkat az adott mozdulatra, mozdulatsorra összpontosítsuk. Ez fejleszti az elménk és a testünk harmóniáját, a kitűzött cél érdekében való összedolgozását.

Több erőt és nagyobb állóképességet ad | Már egyszerűbb jógapózok esetében is érezhetjük testünkben a változást, ha a póz kitartásának idejét apránként növeljük. Erőnlétünkön és állóképességünkön az intenzívebb jógastílusok gyakorlásával tovább javíthatunk.

Javítja az egyensúlyt és a stabilitást | A kiegyensúlyozó pózok gyakorlásakor a core izmaid használatára támaszkodsz, leginkább ezeket erősíted. Ez javít a mozgáskoordinációdon és az általános stabilitásodon.

Javítja a testtartást | A jóga pózok erősítik és kinyitják a test ülő életmódtól, vagy helytelen tartástól feszes területeit, például a hát felső részét, a vállak és a nyak izmait.

Fejleszti a test tudatosságát | A jóga gyakorlatai megkövetelik, hogy összpontosítsunk. Hogy tudatosan összehúzzuk, vagy ellazítsuk az adott izmokat. Ez segít kiismerni testünk erősségeit és gyengeségeit.

A legismertebb jógatípusok

Hatha jóga | A jóga ezen formája talán a legnépszerűbb. Az erő jógájaként is ismert. A gyakorlatok középpontjában fizikumunk megerősítése, testünk energetizálása áll. A hatha jóga fizikai testhelyzeteket (ászanákat) és légzési technikákat (pranayama) foglal magában.

Iyengar jóga (ejtsd: “ájengár”) | A hatha jóga “statikusabb” változata. A precizitás, figyelem és biztonság jógája. A B.K.S. Iyengar jógamester tanítására épült módszer kellékeket – például hevedereket, székeket, támlákat, takarókat – használ, melyek segítenek olyan testtartások végrehajtásában és kitartásában, amelyeket egyébként nem tudnánk elvégezni.

Ashtanga jóga | Szintén a hatha jóga változata. Ezt a fajta jógát néha ashtanga vinyasának, vagy hatalmi jógának is hívják. Intenzív, “pörgős” gyakorlatait kifejezetten úgy tervezték, hogy növeljék az állóképességet és az erőnlétet. Az ashtanga jóga a jóga testtartások (ászanák) sorozatát végzi el egyetlen folyamatos, áramló mozdulatban, miközben a mozgásokat légzési technikákkal is összekapcsolja.

Bikram jóga | Ellentétben a jóga sok más típusával, a jógának ezt a formáját 40% körüli páratartalom mellett, 38-40 fokra felmelegített teremben végzik.  A bikram jóga 26 olyan testhelyzetből áll, amelyeket a jógázók az edzés alatt többször is megismételnek. A testhelyzetek az állás, egyensúlyozás, hátra és előre hajlás, a test különböző módon és irányban való csavarását elegyítik.

Helyreállító jóga | Regenerációs/relaxációs jóga, mely a mozgásban teljesen kezdőknek, a sérülésekből felépülőknek, illetve krónikus betegség miatt kíméletes mozgást igénylőknek ajánlott. Az iyengar jógához hasonlóan, a helyreállító jóga is eszközöket használ segítségül a gyakorlatok elvégzéséhez.

Kripalu jóga | Ez a „legszelídebb”, a többinél is lassabban haladó jógatípus. Kitartást, türelmet, nagyfokú koncentrációt igényel. A helyreállító jóga, és az erőteljesebb izommunkát igénylő jógaformák kombinációja.

Több más – és ezeken belül is – kifejezetten a szellemi fejlődést és a meditációt előtérbe helyező jóga létezik. Ilyenek például a gjana jóga (az igaz tudás jógája), a karma, a mantra, a rádzsa, vagy a gerinc alsó részében szunnyadó energiákat felszabadító kundalini jóga.

Fontos! Bármilyen jógaórát kezdjünk, a tanárnak mindig jelezzük előre az egészségügyi vagy fizikai problémánkat (pl.: magas vérnyomás, ízületi gyulladás, derékfájás, stb.). Így tudni fogja, hogy az edzésen mely gyakorlatok a kifejezetten ajánlottak, és melyek a könnyítéssel végzendőek, vagy kerülendőek az állapotunkban.

Jógázz, és könnyebbek lesznek a hétköznapjaid!

Rendszeres jógával könnyebben lépsz, futsz, emelsz, fordulsz és hajolsz. Gyorsabban fogsz reagálni a környezetedre, ami segít az izom- vagy ízületi sérülések megelőzésében. A jógától önállóságot és önbecsülést kapsz, lecsendesíti az elméd, megtanít koncentrálni és segít megteremteni a tested és a szellemed közötti harmóniát.

%d bloggers like this: