Télen nem csak a hőmérséklet csökken, de a futók motivációja is.

Ilyenkor a szabadban futás halogatása helyett érdemesebb megalkotni és a gyakorlatban is próbára tenni néhány ránk szabott futó mantrát. Így elkerüljük a henyéléssel járó lelkiismeretfurdalást és ezzel együtt magunkból is kihozhatjuk a legtöbbet, a legjobbat.

A Google szótár szerint a mantra egy szó vagy hang, amely megismétlődik a meditáció koncentrációjának elősegítése érdekében. A futó mantrák esetében a meditáció maga a futás.

Teljesítményünk legalább annyira függ a mentális erőnlétünktől, mint a fizikaitól.

„Nem fog menni”. „Fáradt vagyok”. „Lassan futok.”

Gyakran nem is vagyunk tudatában, de a futás közben bevillanó negatív gondolatok döntő befolyással vannak a futással elért eredményünkre.

Ha elégedetlenkedünk, akkor idő előtt belassulunk. Megállunk és feladjuk. Edzésünk teljesítménye ugyanis tökéletesen visszatükrözi a gondolatainkat és lelki állapotunkat.

Jó hír, hogy a célunkhoz képest alacsony teljesítménnyel összefüggő aggódásunk, a gondolataink tudatos átprogramozásával legyőzhetőek. A futó mantrák ismételgetésével, még az edzés legnehezebb szakaszaiban is fékezés helyett a gázra lépünk, új erőre kapunk, ami pozitív, cselekvő irányba tol előre minket!

Fontos: nem kell spirituális útkeresőnek lenned ahhoz, hogy megtapasztald a mantrák erejét és előnyeit.

Egyszerűen csak alkosd meg és használd őket! Onnantól arra fogsz koncentrálni amire vágysz, nem pedig arra, amiért aggódsz és amit el szeretnél kerülni.

Ha a futás könnyű lenne, mindenki futna.

Télen a zord időjárás, a fagyott felületek, a korai sötétedés mind-mind olyan kihívás, amibe – főleg kezdőként – beletörhet a bicskánk.

Itt jönnek képbe a céljainkat segítő futó mantrák, melyek jellemzője, hogy személyesek, pozitívok, rövidek és cselekvés orientáltak.

Így állj neki saját futó mantrát alkotni:

• Fogalmazd meg: mi a célod a futással? Miért húzol futócipőt?
• Keress olyan kifejezéseket, amik a céljaid irányába terelve felpörgetnek, motiválnak, amikre beindul a lábad.
• Fogalmazd úgy ezeket a szavakat vagy rövid mondatokat, mintha a saját magad drukkere, személyi edzője lennél.

Miközben alkotsz, tartsd szem előtt a futó mantrák négy fontos szabályát: 

1., Egyes szám második személy: TE

Tanulmányok szerint gondolatainkban az „én” kevésbé motivál minket, mint a „te”. Belső hangunkkal önmagunkat megszólítva távolságot és objektivitást teremthetünk a futás és érzelmeink között.

Törekedj tehát arra, hogy mindig egyes szám második személyben fogalmazz. 

2., Rövid, rövidebb, legrövidebb

Futni kemény dolog. Anélkül is, hogy közben felidézz egy monológot. Rövid mondatokat alkoss, amikben a szótagok úgy tudnak hatni rád mint a dobszó ritmusa. A szavak, szótagok ismétlése folyamatos ütemet kell diktáljon lépéseidnek.

3., Csapj oda!

Mikor az utolsó száz méteren épp feladni készülsz, bármilyen szép is, de nem Debussy Holdfény szonátája kell felcsendüljön a füledben. Legyen az inkább a Rocky II. fanfára.

Vagyis a siker érdekében használj erőteljes, pozitív, energikus szavakat.

4. Felejtsd el a másoknak való megfelelést

Most nem kell okosnak, diplomatikusnak, humorosnak vagy eredetinek lenned. Őszinteségre és hatékonyságra törekedj, hiszen ezeknek a mantráknak csak neked kell megfelelniük és csak nálad kell működniük. 

Íme néhány példa, amiből Te is elindulhatsz:

Magadért csinálod!
Képes vagy rá!
Minden méterrel erősebb vagy!
Égesd a zsírt!
Megállíthatatlan vagy!
Tartsd a tempót!
Könnyű vagy és gyors!
Tarts ki és erősödsz!
Fent az ég, lent a Föld, benned pedig a tűz!
Végig csinálod!
Folytasd! Tudod, hogy kibírod!
Erőt szívsz és gyengeséget fújsz!
Vadállat üzemmód bekapcsolva!!!
+1 BÓNUSZ TIPP 👍 Használd a nevedet is! “Képes vagy rá, Kriszta!” “Kibírod, Gyula!”

Tedd próbára mantráid a gyakorlatban! 

Mikor a legközelebbi edzésen megcsappan a motivációd, kezd el mondogatni őket magadban, vagy magad elé.

Az edzés végén idézd fel a mantrákat és az érzéseid, figyeld, hogy melyek voltak rád a legmotiválóbb hatással. Ezeket tartsd meg, a többin pedig még dolgozz, ha úgy érzed jobbak is lehetnének.

Ha megvan a tökéletes futó mantrád, már csak neki kell indulnod, és edzés közben ismételgetni.

Akár egy plusz kilométer lefutására törekszel, akár egy domb tetejét, vagy a félmaratont tűzöd ki célul, a rövid, erős és rád szabott mantráid segíteni fognak elérni azt, amire vágysz.

Erősebb, kitartóbb, fókuszáltabb leszel – és garantáltan büszkébb önmagadra!


Mantrákat a sport minden területén használhatunk.

A legjobb bizonyíték erre, a sportvilág ma legtöbbek által ismert mantrája:

“Csak csináld!” NIKE
%d bloggers like this: