A pilates módszert Joseph Pilates fejlesztette ki a 20. század elején.

A kezdetben Contrology-ként hívott precízen kidolgozott, anatómiai hátterű mozgásrendszer a test-lélek-szellem hármasát egységként kezeli, kulturális vagy vallási háttér nélkül.

Bejegyzésünkben a MovePlay honlapján található hatalmas információcsomagból igyekeztünk összegyűjteni a mozgásforma fontosabb pontjait. A teljes pilates elméleti tudástartalmat és a hozzá tartozó több tucat (!) ingyenesen elérhető online edzésvideót IDE KLIKKELVE éred el.


“Annyi idős vagy, mint a gerincoszlopod!” Joseph Pilates

Joseph Pilates – Képforrás: http://www.verywellfit.com

Törzsünk központját a pilatesben erőközpontként, a fitneszben core („mag”) izomzatként ismerjük.

Innen indul ki minden mozdulatunk. Azonban ezek az izmok hajlamosak a gyengülésre. Folyamatosan erősítened, edzened kell őket, hogy stabilizálni tudják gerinced helyzetét és biztosítani a helyes testtartásod. Rendszeres pilates edzéssel gerinced erős és rugalmas marad. Vele megelőzöd a hátfájást, mert az erős core izmok és a hátizmok képesek megtámasztani a gerincoszlopod, ami így tehermentesül.


Pilatessel minőségre mész, nem mennyiségre

A pilatesben mozdulataid az elméd tudatos ellenőrzése alá kerülnek, így a gyakorlatok közbeni folyamatos koncentráció magas fokú testtudatot alakít ki benned. Nincs felesleges mozdulat, erő vagy lendület – minden mozdulatot azok természetes ritmusában végzel, egyensúlyba kerülsz az általuk igényelt energiával.


Helyes légzéssel az életminőséged javításáért teszel

A helyes légzés segít a hasizmok erősítésében is – Képforrás: http://www.nypost.com

A pilates során végig figyelsz a mély, egyenletes, folyamatos, természetes légzés megtartására.

Ez könnyebbé teszi a mozdulatok végrehajtását, segíti az erőkifejtést, a lazítást, a koncentrációt és a stressz levezetését. A mély, teljes légzés, főleg a teljes kilégzés erős nyugtató hatással bír idegrendszerünkre. Az órák végén lévő rövid relaxációval megtanulod tested tudatosan ellazítani és ezzel elmédet is megnyugtatni. Ezt később is bármikor segítségül hívhatod: például egy nehéz nap után gondolataid rendezéséhez, a könnyedebb, nyugodtabb alvás érdekében. 


Koncentráció: a meditáció előszobája

Pilates közben a legapróbb izmaidra is tudatosan figyelsz.

Ettől egyrészt hatékonyak lesznek az elvégzett gyakorlatok, másrészt rávezet a koncentrációra, aminek az élet minden területén hasznát veheted. Pilatessel a mindfulness (tudatos jelenlét) technikát tanulod, amiből felgyorsult világunkban a mentális egészséged legerősebb bástyáját építheted.

Az összpontosítás az elme edzésének legjobb módja. Nem véletlen tanítják a tudatos jelenlétet számos módon, hiszen, ha így tudjuk élni életünket, megnő a tudatosságunk és az életet a maga valójában tudjuk megtapasztalni.

Te is rengeteg kulturális vagy vallási hátterű önfejlesztési technika, meditáció, terápia közül választhatsz. Ami érdekes, hogy önmagában a mozgásokra ritkábban gondolunk megoldásként. Pedig a testi-lelki béke elérése érdekében nem szükségszerű filozófiát tanulnod vagy spirituális beállítottságúnak lenned.

Ha nem szeretnél elköteleződni egy vallás vagy világnézet mellett, vagy már elkötelezted magad és nem szeretnél váltani, viszont élvezni szeretnéd azok pozitív hatásait, akkor a pilates nyújtotta mozgásmeditációt neked találták ki!


Darabosság helyett áramlás

Flow-élményben tökéletesen koncentrált állapotban végzünk olyan tevékenységet, amelyben teljesen elmerülünk.

A pilatesben az egyes gyakorlatokat speciális összekötő elemek fűzik össze a légzéssel összhangban, ami folyamatossá teszi a mozgást. A gyakorlatok végrehajtásakor számos izomcsoport ún. kinetikus láncban dolgozik, ami szintén a mozdulatok folytonosságát erősíti. A mozgás érzete így sokkal élvezetesebbé válik, feltölt és kikapcsol. Könnyen megszűnhet a tér és az idő, nem érzel fáradtságot, éhséget, teljességben a pillanatban vagy. Az ilyen tevékenységtől szinte újjászületsz. Sikerélményt ad, enyhíti a fájdalmakat, boldogabbá és felszabadultabbá tesz.


Helyes mozgásminták rögzülnek

A pilates egyik alapelve a koncentráció, hogy a mennyiség helyett a minőségre helyezi a hangsúlyt.

A helytelen mozgásmintával végzett mozdulat izomrendszered egyensúlyának megbomlásához, hosszútávon tartáshibákhoz, mozgásszervi panaszokhoz vezet. A pilates edzés során a mozdulatokat célzottan végzed, helyes mozgásmintákat rögzítesz, ami sérülésmentes és optimális mozgást eredményez. Ennek a hétköznapi életben, sportoláskor és a sérülések elkerülésében és – ha mégis úgy alakul – a rehabilitációban is nagy hasznát veszed.


Segíti a sérülések utáni felépülést

Man szigetén kórházi segédápolóként maga Joseph Pilates is rehabilitált módszerével világháborús sebesülteket.

A precíz, erős anatómiai hátterű, egy-egy izomra vagy izomcsoportra koncentrált gyakorlatok jól alkalmazhatóak derékfájás, hátfájás, térdsérülések (keresztszalag, meniszkusz), bokaficam, csípőkopás és vállpanaszok esetén.

A pilates és a gyógytorna sok pontban közel állnak egymáshoz. A STOTT Pilates módszert a SOTE Fizikoterápiás Tanszéke is befogadta hivatalosan választható tantárgyként.


Mozgásszegény életmóddal, kismamaként és idős korban is ajánlott

A pilates nagy előnye, hogy harmóniára törekszik.

A mozdulatok nem terhelik túl a szívet és a keringési rendszert, ezért olyanok is gyakorolhatják, akiknek más sport túl megterhelő lenne. A pilates nem kíván tőled sportos előéletet. Ha soha, vagy már sok éve nem mozogtál, akkor is elkezdheted, hiszen pont az a lényege, hogy a stabil alapokat tanítja meg.

Kismamáknak segít megőrizni fittségüket, csökkenteni a várandóssággal járó derékfájdalmakat. A pilatesben fontos a légzés és a mozdulatok összhangja, megtanít befelé figyelni és fejleszti a testtudatot. Ezek mind elengedhetetlenek a szülésre való felkészülésben.

Korunk előrehaladtával rohamos mértékben veszítjük izomzatunkat, pedig ez a változás nem szükségszerű. Az izomzat megfelelő mozgással karbantartható, sőt bámulatosan fejleszthető.


Eredmény: sportos, vékony testalkat

A pilates az egész testet megdolgoztatja.

Apró, de intenzív mozdulatokkal, az erősítő és nyújtó gyakorlatok harmonikus váltakozásával esztétikusan építi tested. Hatékony az alakformálásban is: hosszú, szálkás izomzatot dolgozhatsz ki vele.

Bár a pilatesnek nem célja a fogyás, a tónusossá váló izomzat már az első gyakorlások után egyfajta optikai karcsúságot okoz. Később, mikor már rutinosabban mozogsz, pulzusod a zsírégető tartományba kerül, ami természetesen fogyást eredményezhet.


Erősíti az immunrendszert

Joseph Pilates azzal a céllal találta ki a rendszerét, hogy saját egészségét helyreállítsa.

Az angolkóros, asztmás kisfiúból később cirkuszi artista majd ökölvívó is lett. Módszerét többször is használta rehabilitációhoz. “Hiszek a módszeremben! Soha nem volt szükségem gyógyszerekre. A sérülések mindig elkerültek. Az egész világon mindenkinek végezni kellene a gyakorlataimat! Kiegyensúlyozottak és fittek lehetnek!” – mondta Joseph Hubertus Pilates.


“A gondolkodó ember gyakorlata”

Joseph Pilates így fogalmazta meg edzésmódja lényegét.

A pilates egy nagyon jól átgondolt, komplex mozgásrendszer, ami kortól, nemtől, fizikai és mentális állapotunktól függetlenül segíthet nekünk megelőzésben, rehabilitációban, sportban és a mindennapok a kihívásainak leküzdésében egyaránt.

Forrás: https://moveplay.hu/tag/pilates/4

%d bloggers like this: