Az ajánlottnál kevesebb fizikai aktivitás is sokkal jobb, mint az inaktivitás!

Ez akár mottója is lehetne a Mozgástér Online SE 2022-2027-es időszakának, melyben komoly fejlesztési projekttel készülünk a Mozgástér Vitalitás Programon keresztül. A program összeállításában fontos szerepet kap a WHO minimális és szükséges testmozgás mennyiséget valamint jelleget illető, tavaly novemberben frissült világszintű ajánlása is.

Az Egészségügyi Világszervezet említett ajánlásai minden korosztály számára megfogalmazzák az egészség megőrzéséhez és fejlesztéséhez ajánlott heti testmozgás mennyiséget.

A technikai vívmányok fejlődésével, az egyre szélesebb körben elérhető digitális eszközös által gyűjtött adatok segítségével a WHO pontosabb képet kapott az elmúlt években az emberek testmozgási szokásairól és ennek megfelelően szükségesnek ítélte a korábbi, 2010-ben kiadott ajánlások frissítését.

Az ajánlások nem csupán a testmozgásra, de az ülő életmód ellensúlyozására is nagy hangsúlyt fektetnek.
Ezért lett angolul „WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour” , magyarul “A WHO irányelvei a fizikai aktivitásról és ülő életmódról” címmel elnevezve.

Az ajánlás új célcsoportokat is előtérbe helyez a korábbi fiatalok/felnőttek/idősek célcsoportok mellett, így hangsúlyt kap a várandósság alatti és utáni nők testmozgása, a krónikus betegségekkel élők mozgása és a fogyatékos személyek testmozgása is.

Általános ajánlásként jelenik meg minden társadalmi csoport számára az ülési idő csökkentése, amely nagyban hozzájárulhat az egészségfejlesztéshez.

Az új ajánlás nem mutat nagy változást a korábbi ajánláshoz képest a heti/napi testmozgás mennyiséget tekintve, továbbra is felnőttek és idősek számára heti legalább 150 perc közepes intenzitású testmozgást javasol, izomerősítő alkalmakkal kiegészítve, az 5-17 éves korosztály számára pedig a napi, átlagos (új!) 60 perc a kívánatos.

Ugyanakkor nagy különbség a korábbiakhoz képest, hogy az előírt testmozgás mennyiségbe a korábbiakban csak azok az alkalmak kerülhettek beszámításra, amelyeket az egyén legalább 10 perces, összefüggő blokkokban végzett, az új ajánlás ezt a megkötést már nem alkalmazza és hangsúlyozza, hogy minden testmozgás számít, és hozzátesz az egészségünkhöz.

A mozgás kulcsfontosságú a nem-fertőző betegségek elleni küzdelemben, így a szív- és érrendszeri megbetegedések, a stroke, a 2-es típusú cukorbetegség, a rák kezelésében, de pozitív hatásai kimutathatóak a HIV fertőzöttek körében is.

Az aktivitás nagyban hozzájárul az időskori esések megelőzéséhez és az alap mozgásfunkciók megtartásához.

Az itt magyar nyelven is elérhető összefoglaló részletesen kitér az alábbi csoportokra:

  • Gyerek és serdülő korosztály (5-17 év) ideértve a fogyatékossággal élőket
  • Felnőtt korosztály (18-64 év) ideértve a krónikus betegséggel valamint a fogyatékossággal élőket
  • Idősebb felnőttek (65 év felett) ideértve a krónikus betegséggel valamint a fogyatékossággal élőket
  • Várandós és gyermekágyas nők
Az új ajánlás kiemeli a mozgás mentális egészségben betöltött szerepért is.
A mentális problémákkal küzdők tüneteit, így a depresszióban, kórós idegeskedésben, kognitív visszaesésben szenvedők tüneteit, a mozgás nagy mértékben képes csökkenteni, javítva a memóriát és az agyi funkciókat.

Az ajánlás követése és érvényesítése kiemelt fontosságú a sportszervezetek, sportegyesületek körében.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) és a WHO között már 1984-ben született egy együttműködési megállapodás az egészségvédő testmozgás népszerűsítése érdekében, amelyet egy kétoldalú megállapodás formájában 2020-ban frissítettek. Az IOC is egyre erősebb hangsúlyt fektet a sport mentális egészségben betöltött szerepére.

%d bloggers like this: