Rendszeres futással a jótékony fizikai hatások mellett figyelemre méltóan komoly mentális előnyökre is szert tehetünk.

Bejegyzés-sorozatunk második részében folytatjuk a témakört: hogy hogyan függ össze egymással a futás és a mentális egészség, és milyen agyunkban lezajló folyamatokra számíthatunk, amikor rendszeresen futni kezdünk.

#6 – Javítja a tanulási képességeid 

Rendszeres futással valóban javíthatunk tanulási képességeinken! 

Neurobiology of Learning and Memory folyóirat 2007-ben megjelent tanulmányban a kutatók azt találták, hogy a nagy intenzitású futás anaerob sprint formájában javíthatja az új információk és szókincsek tanulásának és megőrzésének képességét.

Ugyanez a tanulmány megállapította, hogy a futás mindkét formája (nagy intenzitású és alacsony hatású) növelte a BDNF (agyi eredetű neurotróf faktor) szintjét, amely az agyban található fehérje, valamint a katekolamin neurotranszmitter szintjét is. Ezek mind erősen kapcsolódnak az agy kognitív és tanulási funkcióihoz, így minél több van belőlük benned, annál jobban javulnak a tanulási képességeid! 

Tehát, ha legközelebb nagydolgozat vár rád a suliban, vagy valamit nagyon meg kell tanulnod egy szakmai továbbképzésen, előtte szánd rá az időt egy néhány kilométer tempós futásra! Talán ez a tevékenység lesz végül, ami segít majd emlékezned a fontos és új információkra, amit tanulni fogsz! 

#7 – Javítja a memóriát

A futás arra készteti az agyat, hogy friss szürkeállományt termeljen, ami óriási hatással van szellemi képességeinkre. 

Felfedezték, hogy már néhány napos rendszeres futás után jelentős számú új agysejt növekedése következett be, amelyek javították az emlékek felidézésének képességét. Ez a készség elengedhetetlen a tanuláshoz és más kognitív feladatokhoz. 

Az új agysejtek olyan régióban jelentek meg, amely az emlékek kialakulásához és az emlékezéséhez kapcsolódik.

Ez bebizonyította a kutatók számára, hogy a futás és az egyéb aerob gyakorlatok nemcsak a memóriát javíthatják, hanem potenciálisan lassíthatják a kognitív funkciók romlását, ami az életkor előrehaladtával bizonyosan megtörténik, amint azt az előző részben már tárgyaltuk. 

Egy másik tanulmányban, amelyet patkányokon végeztek, a kutatók azt találták, hogy az idős patkányokat 5 perces futópadnak alávetve hetente többször, 5 hét alatt megugrott a BDNF termelése a patkány agyának memóriaközpontjában. 

Ez olyan eredményekhez vezetett a rágcsálók memória tesztjein, amelyek hasonlóak voltak a fiatalabb patkányokhoz. Bár egyértelműen több emberi kutatásra van szükség, ez ígéretes eredmény! 

A testmozgás segít az idegsejteknek kapcsolódni és kommunikálni egymással. Ez a továbbfejlesztett kommunikáció létfontosságú szerepet játszik az agyi memórianyomok fejlesztésében és megszilárdításában.

#8 – Nyugtatja az elmét és segít ellazulni

Sok futó állítja, hogy a futás nyugtató hatással van rá, és segít neki csökkenteni az aggodalom és a stressz érzéseit.

Úgy tűnik, hogy van néhány tudományos bizonyíték is ezen állítások alátámasztására, ami nagyszerű hír azok számára, akik új, eddig nem próbált módszereket keresnek a túlműködő elme megnyugtatására. 

Az Experimental Brain Research folyóirat tanulmánya a hat órás futás hatásait vizsgálta az agyi aktivitásra, hangulatra és a kognitív teljesítményre. Megállapította, hogy a hosszabb ideig tartó futás az agy homlokkérgi aktivitásának csökkenésével jár. Ezenkívül a futás első órájában a résztvevők arról számoltak be, hogy kipihenten érezték magukat, és fokozott intenzitású „flow” érzetük támadt futás közben. 

Mint azt az előző bejegyzésből már tudod, futás közben az agy endorfint szabadít fel, ami természetes eufória érzést eredményezhet. Ezek az euforikus érzések, amelyeket a felszabaduló hormonok biztosítanak, pozitív hatással lehetnek az elme megnyugtatására, valamint lehetőséget nyújtanak arra, hogy futás közben kipihenten és stresszmentesen érezzük magunkat.  

Ha legközelebb túlterheltnek vagy stresszesnek érzed magad, és csak fél órád van arra, hogy megnyugodj, talán egy rövid futás lehet a legjobb, amit tehetsz! 

#9 – Javítja a kedélyállapotot és növeli az önbizalmat 

A mentális egészség futókat érintő előnyei közé tartozik a jobb általános hangulat és a fokozott önbizalom! 

És még csak nem is kell minden nap órákon keresztül szaladgálnod ahhoz, hogy érezd a futás hangulatodra gyakorolt pozitív hatását. Az Amerikai Pszichológiai Szövetség cikke szerint a mérsékelt testmozgás megkezdése után már 5 percen belül érezni fogod a hangulatjavító hatásokat! Bár az 5 perces futás nem garantálja azonnal az önbizalom erős szintjét, a boldog emberek általában magabiztosabbak – és fordítva. 

Azt is megállapították, hogy a szabadtéri edzés, például a futás, csökkent vérnyomást és fokozott önbecsülést eredményezhet. A kutatások azt is feltárták, hogy az ambiciózus futási célok kitűzése és elérése óriási hatással van a boldogság szintjére, növelve ezzel a magabiztosságot. 

Amint azt korábban említettük, a futásnak óriási pozitív hatása is lehet a szorongásos érzések csökkentésére. A szorongás elleni küzdelem segíthet abban is, hogy önmagad legbizakodóbb verziójává válj! 

Ha alacsony önbecsülésben vagy önbizalomhiányban szenvedsz, legjobb, ha mindezt már ma leteszteled egy futó edzéssel!

#10 – Csökkenti a vágyat az egészségtelen élelmiszerek iránt 

Lényegében biológiai kapcsolat van az étvágy és a testmozgás között.

Jó példa erre, hogy ha futni voltál, akkor inkább az egészségesebb opciót választod, amikor ételt (például gyümölcsöt és zöldséget) keresel, nem pedig egészségtelen ételeket (például pizzát vagy chipset) .

Ennek oka az lehet, hogy futás után az étvágygerjesztő hormonok szintje csökken a szervezetben, míg az étvágycsökkentő hormon szintje emelkedik. 

Amikor a tested pihen, ez a hormonális változás megmarad, és így az agy nagyobb valószínűséggel választja azokat az ételeket, amelyekről tudja, hogy előnyösek lesznek a növekedéséhez és fejlődéséhez, mint például a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételek.

A vágyak leküzdése kiváló kiindulópont lesz a súlycsökkentési céljaid eléréséhez, és ismét rávilágít arra, hogy miért olyan jó gyakorlat a futás nemcsak a mentális, hanem a tested egészsége szempontjából is! 

Azt hiszed, hogy futsz – valójában a szívbetegséget előződ meg, mely minden második magyart elvisz, idő előtt.

Azt hiszed, hogy futsz – valójában a létező legeredményesebb stresszoldó gyógyszert „veszed be” a jótékony mellékhatásokkal együtt.

Azt hiszed, hogy futsz – valójában a zsugorodó agyterületeidet növeszted vissza, és építesz ki közöttük erősebb kapcsolatokat.

Azt hiszed, hogy futsz – valójában az IQ-dat növeled, a kreativitásodat fejleszted, és a tanulási sebességedet gyorsítod.

Valójában amikor futsz, egészségesebbre, békésebbre, okosabbra és – ha a munkádhoz kell a kreativitás – gazdagabbra futod magad.

Vadász Ákos, a funkcionális jóga alapítója


… Hamarosan jövünk a további 5 mentális előnnyel!

Kövesd facebook oldalunkat, és biztosan nem maradsz le róla! 

%d bloggers like this: