Az Asics egy olyan japán multinacionális vállalat, amely sportszerek széles skálájára tervezett sportfelszereléseket gyárt. Nevük a latin “anima sana in corpore sano” kifejezés rövidítése, amely azt jelenti: egészséges elme egészséges testben. Futócipőiket az elmúlt években gyakran a piac legjobb teljesítményű lábbelijei közé sorolták.

A cég a 2020-as futás világnapja alkalmából készített egy felmérést. Ebben a válaszadók 65 százaléka állította, hogy futás pozitívabb hatással van az elméjére, mint bármelyik másik fizikai aktivitás, és 79 százalékuk gondolta úgy, hogy a futás segítségével mentálisan kiegyensúlyozottabbnak érzi magát.

Bejegyzés-sorozatunk eddigi részeiben már felsoroltunk 2×5 mentális előnyt, melyeket a futás közben agyunkban lezajló folyamatoknak köszönhetünk. Ismerj most meg ezekhez újabb ötöt!

#11 – Célokat ad és növeli a motivációt 

A futás nagyszerű lehetőség arra, hogy célokat tűzz magad elé, és ezáltal is növeld a motivációd. 

Számos tanulmány megállapította már, hogy a célok kitűzése kiemelten fontos lépés lehet a mentális betegségekből való felépülésben. 

A célok kitűzése önmagában is javíthatja a motivációt, és segíthet a rendszeres futási szokások kialakításában. A szervezetlenség vagy a felkészületlenség gyakran stresszérzethez vezethet, így a következetes futóprogram biztosítása segít struktúrát varázsolni a mindennapokba, enyhítve ezzel a stresszt és a szorongás érzetet. 

A magunk elé kitűzött célok elérése, az ezzel járó sikerélmény nemcsak motiváltabbá tesz minket, hanem fokozza az önbizalmunkat és önbecsülésünket is. Egy olyan teljesítmény elérése, melyről korábban azt hitted soha nem fog sikerülni kétségkívül eufórikus érzés, akár az első egyben lefutott 10 kilométeredről, akár egy reggel, a mérleg által mutatott mínusz 10 kilóról van szó.

#12 – A futás serkenti a kreativitást 

A kreativitásnak az élet minden területén hasznát vesszük.

Azt már tudjuk, hogy a futás serkenti a BDNF-et (agyi eredetű neurotróf faktor), ami ösztönzi az új sejtek növekedését a hippokampuszban. De ez nemcsak az agy öregedésének lassítása vagy az Alzheimer-kór kialakulásának elkerülése miatt fontos, hanem mert pozitív hatással lehet a kreativitásodra is. 

Give Your Ideas Some Legs: The Walking Positive Effect on Creative Thinking című tanulmányban a kutatók felfedezték, hogy a gyaloglás és a futás egyaránt lendületet ad a kreativitásnak a testmozgás ideje alatt, és azon túl is, függetlenül attól, hogy a vizsgált személyek a mozgást beltérben vagy kültéren végezték. Az így bevillanó ötletek segítenek a felmerülő problémáink megoldásában, a másokkal való kommunikációnkban, önmagunk és mások szórakoztatásában. Egyszóval megkönnyítik a hétköznapokat.

#13 – Növeli az egészségtudatosságot

Már említettük, hogy a rendszeres futás segíthet leküzdeni az egészségtelen ételek iránti vágyat.

Azonban ennél sokkal többet is segít. A British Journal of Sports Medicine tanulmányában a kutatók 232 ezer önkéntes életét követték nyomon 5-35 éven át annak érdekében, hogy feltárják a futás és kocogás, valamint a bármilyen okból bekövetkező halál kockázata, a szív- és érrendszeri betegségek és a rákos megbetegedés közötti összefüggéseket. Az adatok összegyűjtése után világossá vált, hogy bármilyen mennyiségű futás – mindkét nem esetében – 27 százalékkal alacsonyabb halálozási kockázatot jelentett, mint ennek a hanyagolása. Ez a szív- és érrendszeri betegségek esetében 30 százalékkal, a rákos megbetegedéseknél 23 százalékkal alacsonyabb rizikót takart.

A kutatók hangsúlyozták, hogy nincs közvetlen ok-okozati összefüggést a futás és a halálozási ráta között. Azonban az egészséget károsító szokások tekintetében (ülő életmód, alkoholfogyasztás, dohányzás, drogok, helytelen táplálkozás stb.) a futók kevésbé érintettek. A rendszeres mozgásnak köszönhetően egészségtudatosabb életmódra törekednek, ami miatt kevésbé valószínű náluk a korai halálozás.

A tanulmány következtetése, hogyha a jelenleginél többen járnának rendszeresen futni – függetlenül annak mennyiségétől – az valószínűleg növelné az egészségtudatosabban élő emberek számát, ami így jelentős javulást eredményezne a teljes népesség egészségi mutatóiban és várató élettartamában.

#14 – Bátorítja a társadalmi interakciót 

A futás fontos mentálhigiénés előnyei közé tartozik, hogy megismerkedhetünk másokkal, a hozzánk hasonló emberekkel.

A szabadban, az edzőteremben, a futóklubokban és a versenyeken is új barátokra lelhetünk. A futás kapcsán születő ismeretségek, vagy a már meglévő kötelékeink megerősítése – a családdal, barátokkal együtt mozogva – kiváló szociális támogatást jelenthet azok számára, akik szorongással és depresszióval küzdenek. A közösséghez tartozás érzete ez esetben is segíthet megerősíteni minket, rendkívül jótékony hatást gyakorol lelki egészségükre.

#15 – Növeli a produktivitást

A futás hozzájárulhat a teljesítményed növeléséhez az életed minden területén! 

Egy 2016-ban megjelent kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy konkrétan milyen típusú mozgásforma támogatja leginkább agyunkban az új idegsejtek születését. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a neuronok számának növelése szempontjából leginkább az olyan aerob, hosszabb időn keresztül végzett edzésformák a leghatékonyabbak, mint a futás.

A futás és a testmozgás általánosságban több energiát ad neked. Vele elűzheted a délután rád zuhanó kimerültség érzést, javíthatsz a szellemi kapacitásodon, jobban tudsz koncentrálni, és a fizikai és mentális együttes előnyeinek köszönhetően kevésbé leszel hajlamos a betegségekre – ezáltal pedig kevesebbet fogsz hiányozni a munkahelyedről. A futás hatékony gyógyír a krónikus stresszre és segít az alvás minőségének javításában is, így kipihenten vághatsz bele az új nap kihívásaiba.


(Bónusz!) #16 – Futásban is becsüld a kicsit!

Bejegyzés-sorozatunkból megismerhetted, milyen agyadban lezajló folyamatokra számíthatsz, amikor rendszeresen futni kezdesz.

Végezetül egy utolsó tanulmány, melyet az Amerikai Pszichológiai Szövetség kutatói készítettek. Ez a tanulmány megállapította, hogy az ember általános kedélyállapota és boldogság szintje mindössze 5 perc futás után érezhetően megemelkedik.

Vagyis a kicsit a futás során is érdemes megbecsülni!

“Meditálj minden nap 20 percet. Kivéve, ha nagyon elfoglalt vagy — akkor egy órát.”

Ez az ősi zen közmondás – kis módosítással – illik a futásra is.

Nem kell minden nap 20 percig futnod. De mikor úgy érzed, hogy a végletekig kimerültél, hogy elkeseredett vagy, fáradt és stresszes, és már csak arra vágysz, hogy az egész világ csukja be maga mögött az ajtót és hagyjon végre békén… akkor tudd:

eljött az idő futócipőt húzni!


%d bloggers like this: